Wat vliegt de tijd... Nog maar twee weken... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anne Klumpkens - WaarBenJij.nu Wat vliegt de tijd... Nog maar twee weken... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Anne Klumpkens - WaarBenJij.nu

Wat vliegt de tijd... Nog maar twee weken...

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 Maart 2016 | Australië, Cairns

Woensdagochtend moest ik om tien uur uitchecken en bracht ik mijn Backpack naar het kantoortje van de whitsundays trip. Daar kan ik voor vijf dollar m'n Backpack achterlaten want je mag op deze trip alleen maar een waterdichte tas van de whitsundays trip van 30 liter meenemen. Deze had ik gister al opgehaald en gevuld. Nadat ik m'n Backpack had achtergelaten en dus ook niet meer in m'n kamer in het hostel kon, ben ik eerst lekker gaan ontbijten en tussen de "showers" door lekker door het dorpje geslenterd. Tegen een uur ben ik richting het vertrek punt gewandeld en heb daar nog even iets gegeten want er is verteld dat we pas savonds iets te eten zouden krijgen. Met een volle buik, m'n gevulde waterdichte tas en goeie zin stond ik te wachten met veel andere, vooral jonge, mensen. Na een welkomswoordje moesten we een formulier invullen en kregen we een wet-suit. Deze moeten we aandoen als we de zee in willen omdat er in deze maanden veel kwallen in de zee zwemmen. Daarna gingen we aan boord. Een enorme rode speedboot!
Nadat we uit de haven waren gingen we vol gas... WoW... Ik kan je vertellen dat is behoorlijk hard. We gingen naar een eiland waar het resort is gevestigd. Een prachtig 5* resort. Ik deel een hut met nog vijf anderen voornamelijk Duitse jongeren. Het valt me sowieso op dat hier heeeeel veel Duitse jongeren zijn. Schijnt een trend te zijn om na je middelbare school een jaartje Australië te doen. Ons hutje ligt helemaal een de rand van het terrein. Vlak naast een beekje waar savonds heel veel slangen schijnen te zijn.... Ik heb ze tot op heden nog niet gezien... GELUKKIG!
Ook stikt het hier van de spinnen.. Maar ook die heb ik nog niet gezien...GELUKKIG!
Savonds lekker gezwommen en samen gegeten. Na het eten nog bij het vuur gezeten en daarna lekker naar bed gegaan... Wat een heeeeerlijke bedden hier!

De volgende ochtend om zeven uur ontbijten en niet lang daarna zijn we met de speedboot het water op gegaan en zijn we naar een prachtig stand gegaan en hebben we een wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt. Nadat we met wet-suit en al de zee in waren geweest, zijn we weer verder gegaan naar de boot. Hier hebben we wat gegeten en zijn daarna doorgegaan naar een prachtig plekje waar we konden snorkelen. Super leuk om te doen!
Kleine visjes werden gelokt met voer en niet lang daarna kwamen ook de grote vissen... Oeps... Die zijn echt heel groot!
Gelukkig geen andere enge zee-monsters gezien, dat ga ik denk ik volgende week nog wel meemaken wanneer ik m'n duikcursus ga doen.

Na het snorkelen zijn we weer richting het resort gegaan. Daar een douche genomen... De douche is buiten en is van boven en onder is het helemaal open... Vanaf de grond tot aan zeker 80cm id het helemaal open... Ook de bovenkant van de douche is open... En met al die slangen en spinnen die daar rondkruipen... Het werd het dus een hele korte douche.
Savonds na het eten legde onze gids alles uit over The whitsundays. Welke route we gevaren hadden, waarom deze groep eilandjes The whitsundays heten en ook dat er een heel klein eilandje hier is dat "death island" heet omdat er op dit kleine eilandje de meeste giftige slangen leven per m2. Ja, goed om te te weten... Daar blijven we dus maar uit de buurt! Na deze boeiende presentatie hadden we een pool-party... Het idee was leuk maar van een echt party konden we niet spreken...veel mensen waren al naar bed gegaan dus na wat drankjes ben ik zelf ook maar lekker gaan slapen
De volgende ochtend weer op tijd ontbijten en daarna alles spullen inpakken en weer de boot op. We gingen naar een speciaal plekje waar nog meer verschillende soorten vissen te zien zouden zijn.
Dus wij weer onze wet-suit aan en hoppa zo het water in... Omdat het koraal erg kwetsbaar is lag de boot een behoorlijk eindje van het koraal vandaan. Als je wilde dan mocht je met een klein bootje mee naar het koraal... Maar ik dacht ik zwem dat stukje wel... Dus ik spring van de boot af... Zo de diepe donkere zee in... Liet ik per ongelijk ook nog m'n snorkelset los en die zonk dus meteen naar de bodem... Gelukkig mocht ik een nieuwe set pakken en kon ik goed om me heen kijken... Nouja... Ik zag die helemaal niks! Een donkere diepe zee... Fuck man... Dat is toch best eng... Want als ik niks zie... dan weet ik ook niet wat voor enge zeemonsters er onder mij zwemmen... Dus ik als een malle naar het koraal gezwommen en toen zag tenminste waar de bodem was... En durfde ik wat te ontspannen en te genieten van al het moois daar.
Na een poosje vond ik het wel weer genoeg en zwom ik weer als een malle terug naar de boot. En niet lang daarna kwamen alle mensen van onze groep weer terug en zijn we weer richting Airlie beach gaan varen. In de stomende regen kwamen we aan... snel van de boot af en richting het hostel.
Daar een lekkere warme douche genomen en daarna m'n Backpack bij het hoofdkantoortje opgehaald.
Het heeft hier de hele dag heel hard geregend dus een beetje hier hangen en een beetje daar hangen. Savonds hadden we de afterparty in de bar van mijn hostel. Gezellig nog wat gedronken en gegeten en toen heerlijk geslapen.

De volgende dag regende het heel hard en aan een stuk door... De putten stroomde over en er was geen mens op straat. Ik vroeg aan de receptie van het hostel of er hier in het stadje ook iets te doen was tijdens slecht weer... Maar dat is het hele punt... Bijna alles in Australië is berekend op goed weer. De aardige nogal vrouwelijke kerel wees mij erop dat ik maar eens lekker een massage moest nemen of m'n nagels moest laten doen... Nou... Goed idee!
Dus ben ik een spa gegaan en heb een afspraak voor diezelfde middag gemaakt. Eerst maar eens lekker ontbijten... Daarna wat rondgehangen op plekken waar ik WiFi had en toen nog een wasje gedaan en heb me daarna heerlijk laten verwennen. Zo... Ik kom die regenachtige dag wel door.

De volgende dag stond ik al op tijd op. Snel opfrissen, uitchecken, ontbijten en op naar een dagje in de bus. Om 9.45 vertrok de bus.
Een hele lange dag in de bus... Pas tegen 20.30 uur kwam ik aan in Cairns. Nadat ik het hostel had gebeld kwamen ze me ophalen met de shuttlebus. Eenmaal bij het hostel aangekomen werd ik vriendelijk ontvangen en kreeg ik een heerlijke kamer voor vier personen. We hebben een eigen wastafel en koelkast. De douche en wc is gemeenschappelijk maarja... dat is de afgelopen weken steeds zo geweest en eigenlijk vind ik dat helemaal prima. Echt heel leuk om te merken hoe makkelijk je aan deze dingen went. Savonds nog gezellig wat gekletst met wat mensen die ik al eerder heb ontmoet en ook met nieuwe mensen. Dat is het leuke van alleen reizen, je staat zo ontzettend open voor contact met anderen. Ook vind ik het heel leuk om te merken dat ik steeds mensen opnieuw ontmoet. Veel mensen reizen dezelfde kant op maar in een ander ritme of tijdsbestek. Hierdoor kom ik steeds weer dezelfde mensen tegen, erg leuk vind ik dat.
De volgende dag heb ik lekker uitgeslapen. Ik was echt moe van de lange dag in de bus. Na een heerlijke nacht ben ik opgestaan en ben ik met de shuttlebus naar het centrum gegaan. Daar heb ik lekker rondgelopen. In tegenstelling tot alle plaatsten waar ik tot nu toe ben geweest, kun je hier niet op het strand wandelen. Je kam dus ook niet de zee in. Maar om te toch kunnen zwemmen en afkoelen hebben ze een "lagune" gemaakt. Een zwembad bij het strand. Super gaaf!
Tegen het einde van de middag ben ik weer terug gegaan naar m'n hostel en heb ik me opgefrist. Elke avond wordt er hier een film gedraaid en vanavond was het magie Mike xxl. Lekker een pizza erbij en genieten maar.
Savonds weer heerlijk geslapen.

De volgende ochtend op tijd uit bed gegaan want vandaag is de eerste dag van mijn vierdaagse duikcursus. Ik had er super veel zin in maar was toch ook wel een beetje nerveus. Het is een vierdaagse cursus en ik hoop maar dat ik het leuk vind... Anders worden het vier hele lange dagen.
Om negen uur m'n pick-up en eenmaal op locatie bleek dat er in mijn groepje een Zweeds meisje, een Duits meisje en twee Hollanders zitten. Kei leuk. De hele ochtend moesten we in een klaslokaal luisteren naar theorie. Best pittig in het Engels vind ik. Zeker omdat er allemaal woorden gebruikt werden die ik nog niet ken. Na de lunch mochten we dan eindelijk het water in. Naast de klaslokalen is een groot zwembad waar alle "skills" worden aangeleerd. Zo hebben we moeten oefenen met het op de juiste manier je duikfles en spullen in orde maken. Hoe je moet handelen als je mondstukje uit je mond valt. Wat je moet doen als je duikbril vol water loopt. Hoe je moet communiceren onder water en nog meer andere skills.
Super leuk om hier mee bezig te zijn. Het voelt ook heel raar om langere tijd onder water te zijn en allerlei " rare" handelingen te doen die je normaal gesproken niet doet.
Aan net einde van de dag was ik helemaal kapot en ik was dan ook blij dat we tegen 18.30 terug naar het hostel gingen. Het was echt heel leuk en we hebben veel lol gehad maar poeh poeh wat veel informatie zeg. Ben erg benieuwd naar morgen.. Dan moeten we ons examen maken. Spannend.

De volgende dag was ik al vroeg wakker omdat de anderen in mijn kamer al een hele vroege pick-up hadden voor hun excursie. Maar dat maakte mij helemaal niet uit, kon ik lekker op m'n gemak alles doen voordat ik weer een hele lange dag bezig zou zijn met duiken. Om 9.00 uur werd ik weer opgehaald en deze keer moeten we ons meteen omkleden en het water in. Eerst moesten we 200 meter zwemmen en tien minuten blijven drijven. Hierna moesten we onze duikspullen zelf in orde maken en konden we beginnen. Weer een paar nieuwe skills geleerd en lekker lang onder water gebleven. Heel leuk! Ook moeten we met een buddy gaan duiken en onderweg door middel van gebaren met elkaar communiceren. Ook heel leuk!
Omdat we een groepje zijn van vijf leerlingen, zijn we opgesplitst in twee groepjes. Het Zweeds meisje en het Duitse zijn elkaars buddys en Teun, Charlotte en ik zijn elkaars buddys. Wij zijn dus met z'n drieën. Tussendoor hadden we dikke lol en lagen we steeds dubbel van het lachen. Onze duikinstucteur is ook erg aardig en houdt wel van een lolletje. Dat komt dus goed uit!
Steeds als ik een skill moest laten zien keek hij mij grappig aan en moest ik weer kei hard lachen waardoor mijn mondstukje er weer uit floepte... Whahaha hierdoor moet de rest van de groep dan ook lachen en zo gaat het dus de hele tijd. Tussendoor natuurlijk ook wel serieus maar gelukkig hebben we ook veel plezier.
Smiddags was het tijd voor de laatste twee delen theorie en moesten we ons examen maken. 50 vragen over alles wat met duiken te maken heeft, van hoe diep je mag duiken, tot het benoemen van alle onderdelen van de duikuitrusting en van de gevaren van duiken en de symptomen van verschillende aandoeningen tot de termen en gebaren die we gebruiken onder water.... En dat allemaal in het Engels... Poeh... Dat viel niet mee kan ik je zeggen. Mijn Engels is best prima maar al deze termen en nieuwe woorden zijn best lastig t onthouden en in de juiste context te plaatsen... Maar het is gelukt!!! Ik ben geslaagd voor mijn theorie! Ook mijn skills ik het zwembad heb ik goed uitgevoerd en nu moeten we het morgen en overmorgen ook in de oceaan laten zien. We gaan nog vier duiken maken voor onze PADI en daarna nog een "fun-dive" . Ik ben benieuwd en Ik heb et ontzettend veel zin in.

De volgende dag werd ik weer bij m'n hostel opgehaald en gingen we eerst naar het kantoor/ zwembad toe. Daar kregen we een instapkaart en heb ik m'n eigen duikbril en snorkel gekocht. Hierna vertrokken we naar de boot. Op deze boot zaten mensen die verschillende dingen gingen doen. Snorkelen, een proefduik, wij als studenten van de open water cours en gecertificeerde duikers. We hebben in totaal drie duiken gemaakt, twee vanaf de boot en een vanaf de plek waar we ook de nacht hebben doorgebracht. Tijdens deze duiken moesten we verschillende skills laten zien en mochten we ook rond zwemmen en genieten van al het moois onder water. Tijdens onze eerste duik zagen we en haai. Verder hebben we heel veel Nemo's gezien en prachtig koraal.
Het was echt super om inde oceaan te duiken en zoveel moois om je heen te zien en zo dichtbij te kunnen zijn.
Alle skills hebben we goed uitgevoerd en morgen gaan we nog een duik maken voor ons certificaat. Daarna morgen we een fundive gaan maken... Helemaal zelf met je buddy. Spannend man... Vier dagen onder het toeziend oog van Daniël... En dan straks helemaal zelf...
De vierde en laatste dag begon heel erg vroeg voor mij... Doordat de boot heel erg heen en weer werd geschud door de hoge golven, kon ik niet slapen... Misselijk en duizelig... Nog maar een pil genomen en nog steeds viel ik maar niet in slaap... Even wegdoezelen en daarna weer uren wakker liggen...
Maargoed... Nog één dag vol gas er tegenaan en dan ff een paar dagen niks. Na het ontbijt legde Dan uit wat we tijdens onze laatste duik moeten doen en laten zien. We hebben tijdens de afgelopen drie duiken al heel veel skills gedaan en vandaag ging het vooral om communiceren met je buddy en een gedeelte van duik leiden. Dus vol goede moed gingen we naar het platform om onze duikspullen in orde te maken. Zuurstofles checken, BCD checken, gewichten aan de riem hangen, en daarna BWRAF... B is van BCD, W is van Weight, R is van releasses , de A is van air en de F staat voor final check.

Hierna konden we naar de rand van het platform en konden we het water in. Gezamenlijk liepen we de 5 points of decent door... SORTED S voor signal, O voor oriëntatie , R voor raculator ( mondstukje) T is voor time, E is voor equaliz en D is voor Decent. En hoppa daar gingen we weer.... Eenmaal onderwater moesten Teun en ik het eerste gedeelte van de duik leiden. We vroegen regelmatig aan d ander of alles nog ok was, vroegen ook naar de hoeveelheid zuurstof de anderen nog hadden en op basis daarvan besloten Teun en ik wanneer we weer om zouden keren. Ook hielden we goed in de gaten hoe diep we gingen en zorgen we ervoor dat iedereen goed bijenkast bleef. Na een poosje was het de beurt aan de anderen om te leiden. Dit ging allemaal prima en toen we weer boven water waren kregen we een dikke high five van Dan en wisten we het zeker... We zijn geslaagd!! We hebben onze PADI gehaald!!! Hoe gaaf is dat!

Nadat we uit het water waren moesten we een aantal papieren invullen en konden we ons klaar gaan maken voor onze eerste fun-dive, zonder gids of instructeur. We besloten om samen met ons klasje te gaan duiken, twee aan twee met onze buddy. Dit ging super en wat waren we trots op elkaar en op onszelf dat we dit gewoon maar even deden!!!
Nadat we ons opgefrist en ongekleed hadden, moesten we overstappen op een andere boot die ons weer terug zou brengen naar Cairns. Wat waren we moe... We hebben dan ook nog maar weinig gekletst onderweg en waren blij toen we eindelijk de kust zagen. Savonds nog gezellig gegeten met Charlotte en Teun. En daarna lekker terug naar m'n hostel gegaan en na een lange warme douche heerlijk gaan slapen.

Wat een toffe, leuke, gave, intensieve, vermoeiende maar echt FANTASTISCHE vier dagen waren dit!

Liefs!

• 12 Maart 2016 - 11:38

Ilse:

Hey Anne,

Wat vliegt de tijd idd, nog maar 2 weken en dan ben je al weer terug in Nederland. Wat zal dat afkicken worden voor jou zeg ;) :).
    Super leuk dat je de duikcursus gehaald hebt, en dat allemaal in het Engels! Knap hoor!

Ik ben zo benieuwd naar alle foto's, dus als je terug bent plannen we snel een meidenavond... ;).

Geniet nog van de laatste 1.5 week en tot snellie!

Liefs Isel

• 12 Maart 2016 - 13:12

Mama:

Maar Anne toch wat maak jij veel mee zeg!!!!!
    Liever had ik niks gelezen over slangen en spinnen maar....gelukkig hebben ze jou niet gevonden

• 12 Maart 2016 - 13:18

Mama:

Had ik me daar toch een heel verhaal geschreven staat er nog niet de helft op!!!!!!
    Het komt hier op neer dat het nog maar zo kort geleden lijkt dat wij je wegbrachten naar Schiphol en dat ik er zo tegenop zag maar ....... De tijd is gevlogen nog maar een kleine twee weken en dan staan we er weer maar dan om jou op te halen!!!
    Ik ben zo trots op jou om wat je allemaal daar gedaan hebt en ook gewoon om wie je bent ......mijn kleine meisje!!

• 12 Maart 2016 - 13:22

Mama:

Weer niet alles geplaatst !!!!!!
    Het wordt nu echt tijd dat je naar huis komt zelfs de iPad is van slag

• 12 Maart 2016 - 13:23

Mama:

Tot snel op de app of misschien wel op Skype...dikke kus mama

• 13 Maart 2016 - 11:00

Koos:

Hoi Anne,

Wat een fantastisch verslag! Krijg ook zin om een tijdje te backpacken. Nog veel plezier de laatste weken!

• 13 Maart 2016 - 11:54

Je Zussie:

Woehoe !!!!!
    Super vet zeg, echt zoooooooooooo cool...
    love you

• 13 Maart 2016 - 13:19

Thiely:

Hallo Anne
    Ik had een heel verhaal getypt maar het stond er niet .Dus maar opnieuw en dan in word dan sla ik het op en stuur het op als het is opgeslagen.
    Nou ik moet zeggen wat een verhaal .En wat schrijf je dat leuk. Ik lees het met plezier. Hoe STOER is het om te duiken . Marcel en Linda duiken ook en dan hoor ik de verhalen, en denk : Nee dat durf ik niet . Onder water is een andere wereld en ik kan me voorstellen hoe geweldig dat is : De vissen de planten en het geluid. Of wel de stilte eigenlijk. Het lijkt me fantastisch. Maar ik durf het echt niet . Dus ik vind je echt heel STOER. Het is zo leuk om jouw spanning door de tekst te voelen en ik word bijna nat zonder te zwemmen, zo levensecht vertel je je ervaringen en dat maakt het echt leuk te lezen . Nu ik wens je geen spinnen of slangen ,maar als je ze ziet en je kijkt alleen maar en je kan een foto maken moet ik zeggen is dat ook wel heel stoer . Cairns is echt mooi. Hoop dat je er geniet en dat je de tijd van je leven hebt in Australië. Ik ben er aan verknocht. Ik denk als ik je verhalen lees dat je als je thuis bent weer kan sparen!! Want het is echt een land om vaker heen te gaan ! Ik zou zeggen Geniet Geniet Geniet.

• 13 Maart 2016 - 13:26

Thiely:

je bent wel lang in Cairns lees ik. Ik heb er vrienden wonen. Dus mocht er ooit een vraag zijn of iets anders mail me dan . Dan kan ik je altijd helpen als dat nodig mocht zijn. Mail dan naar mijn Hotmail adres. Zal wel niet ,maar stel dat ... Dan weet je dat .. Have fun girl...En Enjoy!!

• 13 Maart 2016 - 18:19

Patricia:

Wat ontzettend leuk weer om te lezen! Heb je toch maar mooi weer gedaan! Super gaaf!!

• 14 Maart 2016 - 23:07

Karin:

Hooooi!
    Ohh eng is dat he zo in de diepe zee, daar krijg je echt de kriebels van.
    Maar goed dat je niet kan zien wat er onder zit, brrrr...
    Ik zie t weer helemaal voor me jij met die snorkel in je mond en steeds lachen, haha!! Klinkt gezellig hoor!nu nog lekker twee weken genieten, hier schijnt de zon al af en toe dus je hoeft niet te wennen ; ) als je die regen maar daar laat haha!
    X

• 18 Maart 2016 - 07:54

Karin:

Hoi Anne,

Wat een avonturen beleef je daar. Echt heel gaaf. Geniet van je laatste dagen daar, want voor je het weet ben je al weer terug!
    Mocht je nog boeken nodig hebben voor de terugreis laat het me weten...

• 18 Maart 2016 - 09:20

Geran:

Hee Anne,

Wauw! Wat is dit toch weer een mooi verslag om te lezen.
    Wat maak je veel leuke en gave dingen mee.
    Hihi, knap hoor, dat duiken! Gefeliciteerd met het behalen van je PADI =)
    En dan te lezen dat je ook zoveel plezier hebt en zoveel leuke en lieve mensen ontmoet.
    Super hoor! Nog even lekker genieten van dit prachtige avontuur,
    ik kan niet wachten tot je terug bent in Nederland en je de mooie foto's en verhalen kunt laten zien en vertellen!

Veel groetjes,

• 20 Maart 2016 - 15:46

Peter En Ingrid:

Wat een schitterende verhalen allemaal, en wat voor prachtige vakantie heb jij, om jaloers op te worden. Maar het lezen van jouw mooie reisverslagen geeft ons ook een vakantiegevoel. Geniet er met volle teugen van, en we zijn erg benieuwd naar jouw verhalen. Nog fijne dagen daar down under .